مصرف بیشتر بقولات، کنترل گلایسمیک وکاهش خطر بیماریهای قلبی

خوردن مقادیر بیشتری بقولات نظیر انواع لوبیا وعدس به عنوان بخشی از رژیم غذایی که دارای نمایه گلایسمی پایینی هستند در بهبود کنترل قندخون وکاهش خطر بیماری عروق کرونر(CHD) دربیماران مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است.

 این نتایج بر اساس مقاله ی منتشر شده در Archives of Internal Medicineگزارش گردید.

غذاهای دارای نمایه گلایسمی پایین سبب بهبود کنترل قند خون دربیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می شود این توصیه در بسیاری از دستورالعمل های تغذیه ای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 یافت می شود.

دکتر Jenkinsازدانشگاه تورنتو وهمکارانش دریک مطالعه ی تصادفی کنترل دار بروی 12 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، تأثیر مصرف بقولات بیشتر را بروی  کنترل گلایسمیک و میزان چربی سرمی و فشار خون بررسی کردند.

  به شرکت کنندگان دراین تحقیق بصورت تصادفی خوردن حداقل یک فنجان بقولات بیشتر در روز و یا خوردن فیبر نامحلول بیشتر از طریق مصرف محصولات  تهیه شده از آرد گندم کامل به مدت حداقل 3 ماه توصیه گردید. نتایج بر اساس  مقدار هموگلوبین A1Cدرمرحله ی اول و محاسبه ی درجه ی CHDدرمرحله ی  دوم بررسی گردید.

 در مجموع مشخص شد که مصرف یک فنجان بقولات (حدود 190 گرم در روز) سبب کاهش مقدار هموگلوبین A1Cوکاهش میزان خطر ابتلا به CHDاز طریق کاهش  فشار خون می شود.

 رژیم با GIپایین حاوی بقولات سبب کاهش مقدار هموگلوبین A1Cتا 0.5درصد و مصرف گندم حاوی فیبر سبب کاهش هموگلوبین A1Cتا 0.3درصد میشود. میزان خطر CHDدر افرادی که تحت رژیم با GIپایین بقولات بودند 0.8درصد کاهش یافته است که دلیل اصلی آن کاهش فشار خون  سیستولیک درگروه بقولات کم GIنسبت به گروه تحت رژیم فیبر گندم کامل ( 4.5میلی متر جیوه) است . این یافته ها نشان می دهد که  مصرف بقولات سبب کنترل گلایسمیک وکاهش خطر CHDمی شود.اهمیت ایندکس گلایسمی و فیبر دردرمان تغذیه ای دیابت همچنان مورد بحث است.

 بقولات همانطور که در این تحقیق مشاهده می شود حاوی اجزایی است که برای افراد مبتلا به دیابت وسایر افراد مفید است اما درمورد مقدار مورد نیاز برای کنترل گلایسمیک درافراد دیابتی هنوز اختلاف نظر وجود دارد این موضوع هنوز مشخص نیست که اگر بقولات سبب کنترل گلایسمیک می شود به علت پایین بودن نمایه ی  گلایسمی آن است یا میزان بالای فیبر محلول موجود در آ ن سبب این خاصیت می گردد.

 درمان تغذیه ای روش بسیار موثری دردرمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. روشهای مختلف مداخلات تغذیه ای برای درمان دیابت وجود دارد که موثر می باشند. آموزش تغذیه ومشاوره تغذیه ای با توجه به ترجیحات فرهنگی افراد می تواند  درتغییر شیوه ی زندگی برای این افراد موثر باشد.

منبع: www. sciencedaily.com/releases/2012/10/121022162546.htm